Magasin Friend of brands

Datum:24 januari, 2017 Kategori:

Magasin Friend of brand hittade nya marknader

Magasin friend of brands startade 1971 och har som affärsidé att bygga och utveckla varumärken. Under de tidiga åren fungerade företaget som grossist med distribution av främst svenska produkter. Men under årens lopp har bolaget knutit till sig flera varumärken – såväl svenska som utländska inom kök, heminredning och profilering.

– Genom samarbetet med Almi har vi fått internationaliseringscheckar vilket har lett till att vi snabbare kan genomföra marknadsinsatser i de länder där vi vill komma igång, berättar Cicci Milton som är vd för bolaget.

Kunderna är återförsäljare inom profil- och detaljbranschen och cirka 70 procent av omsättningen kommer från externa varumärken – resten är från varumärken som Magasin of Friends brand själva har utvecklat. Sedan ett par år tillbaka har företaget arbetat med det Danska varumärket Day Home. Samarbetet har nu utvecklats till ett royaltyavtal vilket innebär att bolaget idag är ansvarig för varumärkets produkter och utveckling, marknadsföring och distribution – över hela världen.

– Almi och Enterprise Europe Network har ett brett kontaktnät med mycket erfarenhet. De är ett fantastiskt bollplank för att utbyta erfarenheter och för att få tips på hur vi kan gå tillväga, berättar Cicci Milton.