PedrosBodegas AB

Datum:24 mars, 2016 Kategori:

Vin(nande) relationer skapas på matchmaking

Utan Enterprise Europe Networks hjälp hade inte vår verksamhet kommit igång så bra och vi hade definitivt inte etablerat kontakt med så många vinproducenter – säger Peter Johansson, VD PedrosBodegas AB.  

Nässjöföretaget Pedros Bodegas mål är att erbjuda sina kunder en vinutlevelse utöver det vanliga. De handplockar därför vingårdar och ger sina kunder möjligheten att köpa noga utvalda kvalitetsviner från dem.  När verksamheten startade 2014 insåg Johansson att han behövde EENs hjälp för att hitta de rätta vingårdarna för sin verksamhet.

EEN började med att erbjuda Peter Johansson att delta i ett Matchmaking-event på Sicilien, där han fick möjlighet att träffa italienska vinproducenter under flera effektiva möten.

– Jag träffade flera vinproducenter under eventet på Sicilien och idag samarbetar jag med fyra av dem, och har kontakt med ytterligare ett par, berättar Johansson.

När det var dags att rikta blicken mot Spanien hjälpte EENs kontaktperson Pablo gladeligen till med att boka in flera besök på olika spanska vingårdar inför Johanssons resa.

– För oss är det lika viktigt att bygga en god relation med vinmakarna som med våra kunder, därför har det blivit många resor till Spanien för att besöka alla vingårdar, berättar Johansson.

Idag säljer Pedros Bodegas flera av de spanska vingårdarnas viner och  hoppas kunna utveckla fler samarbeten i framtiden.

Att delta i matchmaking är ett otroligt effektivt sätt att träffa potentiella affärspartners, under två dagar hade jag närmare tjugo möten –  Peter Johansson, VD Pedros Bodegas AB.